W Rentokil doskonale zdajemy sobie sprawę, że każdy klient stosuje inną dynamikę pracy na swoim terenie. Jednak doświadczenia, które czerpiemy od każdego klienta, pozwalają nam na ciągłe doskonalenie i dopracowywanie naszych procesów i procedur – w celu osiągnięcia najlepszego strategicznego dopasowania dla każdego klienta.
Dlatego – z mojej perspektywy – nic nie zastąpi nauki i doświadczenia zdobywanego w miejscu pracy. Dzięki pracy w terenie z naszymi pracownikami operacyjnymi i serwisowymi dowiedziałem się tak wiele o wyzwaniach, przed jakimi stają nasi klienci, a praca ramię w ramię z naszymi klientami z branży szybko zbywalnych dóbr konsumpcyjnych pokazała mi, w jaki sposób Rentokil tworzy rozwiązania dostosowane do potrzeb każdego klienta.
Oto trzy kluczowe rzeczy, których nauczyłem się podczas współpracy z naszymi klientami z branży szybko zbywalnych dóbr konsumpcyjnych:
1. Każde miejsce jest inne i ma inne potrzeby
2. Logistyka odgrywa ogromną rolę w zwalczaniu szkodników
3. Podstawowa kontrola szkodników w branży szybko zbywalnych dóbrkonsumpcyjnych nie jest wystarczająca
Każde miejsce jest inne i ma inne potrzeby
Jedną z pierwszych rzeczy, których nauczyłem się w terenie, jest to, że każdy sektor wymaga specyficznego poziomu zaangażowania w ochronę przed szkodnikami. Na przykład budynek biurowy wymaga stosunkowo niskiego poziomu zaangażowania, jednak na drugim końcu skali mamy produkcję żywności lub placówki służby zdrowia, które wymagają bardzo wysokiego poziomu zaangażowania od swoich dostawców usług z zakresu zwalczania szkodników. Dzieje się tak dlatego, że sektory te mają ”zerową tolerancję dla szkodników”, która jest wynikiem wymogów do przejścia audytu.
(Nasz system myRentokil oferuje klientom krok po kroku proces, który pomoże im przejść przez proces audytu zwalczania szkodników: więcej informacji na ten temat jest dostępnych na naszym blogu w artykule myRentokil: wyjaśnienie).
Poza tym, czy firma jest audytowana czy nie, istnieje wiele innych czynników, które również należy wziąć pod uwagę, aby zapewnić dobre zarządzanie obiektem. Lokalizacja obiektów, otoczenie, sąsiadujące firmy – to tylko niektóre z czynników, które muszą być wzięte pod uwagę przy wdrażaniu procesów zwalczania szkodników, ponieważ każdy z nich może zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia problemu ze szkodnikami.
Na przykład: firma poligraficzna ma naturalnie niskie ryzyko problemów związanych ze szkodnikami ze względu na charakter działalności. Główne obszary zainteresowania to kuchnia lub stołówka oraz budynki zewnętrzne. Wyobraźmy sobie jednak, że ich bezpośrednim sąsiadem jest detaliczny sklep spożywczy. Nagle prawdopodobieństwo wystąpienia problemu związanego ze szkodnikami znacznie wzrasta z powodu obecności pożywienia.
Rentokil rozumie, że każdy obiekt jest inny i ma inne potrzeby, dlatego też pełne badanie terenu jest kluczową częścią naszego procesu wyceny zwalczania szkodników. Wierzymy, że pełna inspekcja terenu jest niezbędna, aby zapewnić prawidłowe zarządzanie terenem.
Logistyka odgrywa ogromną rolę w zwalczaniu szkodników
W Republice Południowej Afryki sektor towarów szybko zbywalnych (FMCG) jest wart ponad 474 miliardów randów, z czego formalny sektor detaliczny stanowi około 68%+ tej wartości, a nieformalny sektor detaliczny żywności dopełnia całości. Nie trzeba dodawać, że wymagania dotyczące utrzymania tego ogromnego sektora tak wolnym od szkodników, jak to tylko możliwe, są wysokie, chociaż standardy audytu w poszczególnych sieciach handlowych różnią się.
Cały łańcuch produktów w sektorze FMCG jest podatny na aktywność szkodników, a aktywność szkodników w każdym punkcie procesu będzie sprowadzała negatywny efekt domina na resztę łańcucha. To, że jest to tak duży sektor, z tak wieloma ruchomymi częściami, oznacza, że menedżerowie operacyjni muszą pamiętać o kilku podstawowych zasadach zwalczania szkodników, jeśli chcą, aby ich działania przebiegały bez zakłóceń.
Szkodniki albo wpełzają, wlatują, albo są przynoszone na dany obszar. Chociaż brzmi to prosto, logistyka w sektorze szybko zbywalnych dóbr konsumpcyjnych sprawia, że utrzymanie szkodników z daleka od towarów staje się dużo bardziej skomplikowane, ponieważ stwarza dodatkowe drogi dotarcia szkodników, które mogą zostać wniesione do środka.
Centra Dystrybucyjne (DC) są zazwyczaj centrum operacji detalicznych i dlatego są szczególnie narażone na ataki szkodników. Zapasy i produkty przybywają tam z wielu miejsc, przechodzą przez wiele strumieni logistycznych i mogą być już zagrożone, w zależności od środków ochrony przed szkodnikami stosowanych w miejscu pochodzenia.
Sam budynek Centrum Dystrybucyjnego również posiada wiele obszarów problematycznych, a ryzyko wystąpienia problemów ze szkodnikami jest wysokie, jeśli nie zastosuje się holistycznego podejścia do ich zwalczania. Centrum Dystrybucyjne nie może być potraktowane tylko podstawowymi środkami zwalczania szkodników: podczas przeglądów, obsługi i kontroli należy pamiętać o funkcjonowaniu całego łańcucha dostaw. Logistyka wychodząca może również stanowić zagrożenie dla detalistów, jeśli dostarczane są towary już zarażone – lub takie, które zostają zarażone – w czasie, gdy znajdują się w magazynie w centrum dystrybucji. Prawdziwym zmartwieniem dla właścicieli sklepów detalicznych jest ryzyko, że podczas przeładunku towaru z przyczepy do magazynu, “zaimportują” problem szkodników, który pojawi się w sklepie i zniszczy wizerunek marki.
Z drugiej strony, istnieje również ryzyko wysłania szkodników z powrotem do Centrum Dystrybucyjnego (lub nawet do pierwotnego dostawcy), gdy uszkodzone zapasy, które uległy zarażeniu, są zwracane.
Podstawowa kontrola szkodników w branży szybko zbywalnych dóbr konsumpcyjnych nie jest wystarczająca
Ostatnią – i być może najważniejszą – rzeczą, jakiej nauczyłem się, spędzając czas w terenie z naszymi klientami z branży szybko zbywalnych dóbr, jest to, że podstawowe podejście do ochrony przed szkodnikami jest zdecydowanie niewystarczające w tym sektorze. Zawsze można zrobić więcej, aby uchronić zarówno opinię publiczną, jak i reputację marki detalisty przed negatywnym piętnem problemów ze szkodnikami.
Oto przykłady dodatkowych środków ostrożności, które mogą być podjęte w Centrum Dystrybucyjnym, i które renomowana firma zwalczająca szkodniki powinna zasugerować:
- Wdrażanie kontroli zapasów u dostawców. W zależności od liczby dostawców, którzy aktualnie dostarczają zapasy do Centrum Dystrybucyjnego, należy zebrać dane dotyczące stwierdzonych infestacji lub odnotowanych działań dla każdego dostawcy
- Mogą zostać przeprowadzane audyty w celu wdrożenia bardziej rygorystycznych środków zwalczania szkodników u tych dostawców, u których zauważono problemy ze szkodnikami, aby zminimalizować ryzyko kolejnych inwazji
- Należy przeprowadzać regularne inspekcje całego obiektu i zwracać uwagę na utrzymanie porządku i zabezpieczeń, aby upewnić się, że otaczające go obszary nie przyczyniają się negatywnie do zagrożenia ze strony szkodników na terenie obiektu
- Należy przeprowadzać kontrole ciężarówek i przyczep używanych do przewożenia produktów z Centrum Dystrybucyjnego do punktów sprzedaży detalicznej i w razie potrzeby poddawać je odpowiednim zabiegom
Jeśli zarówno baza dostawców jak i Centrum Dystrybucyjne mają wdrożone rygorystyczne środki zwalczania szkodników i kontynuują zarządzanie zwalczaniem szkodników w szczegółowy sposób, sklepy nie będą musiały ciągle zajmować się problemami związanymi ze szkodnikami pochodzącymi z poprzednich faz łańcucha dostaw.
Utrzymanie porządku, ochrona i rotacja zapasów są niezbędne w zarządzaniu aktywnością szkodników w obiektach handlowych, jako dodatek do programu zwalczania szkodników, który zawiera specjalistyczną wiedzę, pozwalającą zapewnić bezpieczeństwo Tobie i Twojej firmie. Chociaż wszystkie zakłady różnią się od siebie, nasi eksperci chętnie zapoznają się z dynamiką waszej działalności, aby mieć pewność, że dostosujemy nasze podejście do waszych specyficznych wymogów operacyjnych i prawnych.
Aby zwalczanie szkodników stało się łatwiejsze dla Ciebie i bezpieczniejsze dla wszystkich, skontaktuj się z naszym zespołem, który pomoże Ci ocenić Twoje wymagania i stworzyć rozwiązanie dostosowane do Twoich potrzeb.
Masz więcej pytań na temat naszych usług w branży szybko zbywalnych dóbr konsumpcyjnych? A może jest jakiś temat, który chciałbyś, abyśmy zgłębili na naszym blogu? Wyślij nam swoje pytania za pomocą poniższego formularza, a być może to właśnie Twoje pytanie będzie tematem naszego kolejnego artykułu!
Dodaj komentarz