Pracownicy biurowi są teraz klientami swoich miejsc pracy, a nie tylko biernymi użytkownikami środowiska, które zostało im przypisane. W branżach, w których brakuje ludzi do pracy, posiadających odpowiednie umiejętności i zdolności, to pracodawcy muszą teraz sprzedać im pozytywne doświadczenia związane z miejscem pracy, a nie tylko możliwość pracy.
Na początku tego roku miałem zaszczyt uczestniczyć w konferencji Future Offices w Nowym Jorku. Przedstawiono całe mnóstwo wnikliwych prezentacji, z których wiele skupiało się na sile projektowania, która pozwala uczynić miejsce pracy lepszym.
Zobaczyłem przykłady niesamowitej innowacyjności i przemyślanych projektów, które skupiały się na znaczeniu dobrego samopoczucia i komfortu. Firmy inwestują duże sumy pieniędzy w dostosowanie miejsc pracy do swoich potrzeb: odpowiednie otoczenie dla różnych rodzajów działalności, zarządzanie przestrzenią w oparciu o dane, a nawet wdrażanie ćwiczeń z zakresu zagadnienia takiego jak podróż klienta dla pracowników w budynkach.
Ten ostatni przykład uświadomił mi, że w wielu organizacjach toczy się prawdziwa walka o przyciągnięcie i utrzymanie w firmie ludzi utalentowanych.
Co się liczy?
Pomiar satysfakcji z miejsca pracy stał się bardziej wyrafinowany i powszechny niż kiedykolwiek wcześniej. Prowadzone na bieżąco badania na szeroką skalę, takie jak np. Indeks Leesmana zbierają dane od setek tysięcy pracowników biurowych z całego świata. Inne badania, takie jak te prowadzone przez Gensler i wiele firm z sektora nieruchomości komercyjnych i zarządzania obiektami, potwierdzają trendy i określają, co jest ważne.
Według Przeglądu Leesmana (zob. Przegląd 28, s. 14-15), ponad 80% respondentów twierdzi, że projekt miejsca pracy jest ważny. Chociaż projektowanie miejsc pracy jest postrzegane jako niezwykle ważne, w wielu miejscach pracy występuje niezadowolenie z otoczenia, na przykład:
Wybrana cecha miejsca pracy: Zadowolenie w %
- Regulacja temperatury – 30,6
- Poziomy hałasu – 30,8
- Jakość powietrza – 40,2
- Wystrój ogólny – 43,6
- Rośliny i zieleń – 33,1
- Sztuka i fotografia
- 27,9
Inną zaskakującą statystyką jest to, że tylko 53,3% respondentów stwierdziło, że byliby dumni, przyprowadzając gości do miejsca pracy.

Siła recenzji
Badania, takie jak Indeks Leesmana, dają istotny wgląd w ogólny stan przestrzeni pracy na całym świecie. Pokazują, co jest ważne. Ale co, jeśli jesteś potencjalnym pracownikiem szukającym swojej następnej pracy? Tutaj ważne stają się recenzje poszczególnych firm. Jest tak wiele sposobów na odkrycie kultury miejsca pracy, od nieformalnego wyszukiwania informacji w mediach społecznościowych po strony z recenzjami, takie jak Glassdoor.
Oprócz tego firmy prezentują swoje miejsca pracy na stronach takich jak Office Snapshots lub Work Design – gdzie można dowiedzieć się, w jaki sposób organizacje tworzą coraz doskonalsze i bardziej zachęcające środowiska pracy. Pokazy te mają na celu nie tylko promowanie pracy architektów i projektantów, ale także samych organizacji – promowany jest wizerunek przyszłościowych, wysokiej jakości miejsc pracy.
Kiedy przyjrzymy się niektórym z tych studiów przypadków, rzuca się w oczy kilka elementów. Nowoczesne miejsca pracy w mniejszym stopniu przypominają biura a bardziej hotele, restauracje, a nawet domy (ten trend jest czasami nazywany projektowaniem „mieszkaniowo komercyjnym”). Do dyspozycji pracowników jest szeroki wybór mebli, których nie powstydziłby się hotel butikowy. Miejsca pracy wyglądają czasem jak ekskluzywne kawiarnie (które dla wielu osób są dobrze znanym miejscem odpowiednim do pracy). Są tu miejsca przeznaczone do relaksu, przestrzenie sprzyjające współpracy, a także koncentracji. Jest mnóstwo roślin, powszechnie stosuje się również inne cechy projektowania biofilicznego. Możliwość poruszania się po budynku w celu znalezienia odpowiedniego miejsca do pracy daje również trochę czasu na relaks i rekalibrację umysłu przed rozpoczęciem kolejnego zadania.
Rozwój przestrzeni co-workingowych to trend, który również ma wpływ na projektowanie zwykłych przestrzeni biurowych. Tworzenie przestrzeni dla przypadkowych spotkań z kolegami po fachu, z którymi normalnie się nie pracuje, sprzyja powstawaniu różnego rodzaju przypadkowych odkryć. Powstają pomysły, które nie pojawiłyby się w tradycyjnym środowisku, gdzie ludzie pracują głównie we własnych działach.
Różnorodność
Każdy jest inny i każdy z nas też inaczej pracuje. Ludzie mają unikalne sposoby pracy i maksymalizacji swojej produktywności. Preferencje te mogą ulec zmianie w zależności od konkretnych działań lub projektów. Zjawisko to nazywa się neuro-różnorodnością i w miarę jak ta praktyka zyskuje uznanie, firmy stają się coraz lepsze w wykorzystywaniu innowacyjnych strategii wydajnościowych, takich jak projektowanie miejsc pracy w oparciu o dobrostan pracownika i nie tylko. Pomaga to zmaksymalizować efektywność pracowników i ich dobre samopoczucie w miejscu pracy, dzięki czemu biuro jest lepiej dostosowane do wszystkich pracowników, a nie tylko do wybranych jednostek.
Czasami ograniczenia przestrzenne sprawiają, że stworzenie zróżnicowanej przestrzeni roboczej jest trudne (lub po prostu zbyt kosztowne). Dlatego też na pierwszy plan wysuwa się elastyczność i zdolność do adaptacji. Przestrzenie mogą być szybko i łatwo rekonfigurowane dzięki zastosowaniu działowych mebli modułowych oraz mobilnych biurek lub biurek do pracy na stojąco. Częściej niż kiedykolwiek indywidualne potrzeby pracowników stają się w biurze regułą, a nie wyjątkiem.
Jakie są oznaki atrakcyjnego miejsca pracy?
Liczy się pierwsze wrażenie
Warto by pracodawca starający się zatrudnić najzdolniejszych i najlepszych pracowników, zadał sobie pytanie, jakie elementy projektu mogą mieć największy wpływ na jego firmę. Jak wspomniano wcześniej, tylko nieco ponad połowa pracowników objętych badaniem w ramach Indeksu Leesmana z dumą wprowadziłaby gościa do swojego miejsca pracy. Jednak w organizacjach, które w indeksie oceniono jako osiągające wysokie wyniki, odsetek ten wzrasta do ponad 80%.
Jako pracodawca poszukujący błyskotliwych, nowych talentów, czy czułbyś dumę, wprowadzając kandydata do obszarów roboczych biura, a nie tylko do sali konferencyjnej, jak to ma miejsce podczas procesu rekrutacyjnego? Stworzenie wspaniałego designu w recepcji lub w miejscach kontaktu z klientem to tylko część sukcesu. Tworząc kompletny projekt biura, w którym pracownicy uwielbiają przebywać, łatwo jest promować go wśród gości, klientów, a także potencjalnych nowych pracowników. Taki jest właśnie cel dobrze prosperujących firm w dzisiejszych czasach.
Siła sprawczości
W ciągu ostatnich 15 lat przeprowadzono wiele badań, które wykazały, że kiedy ludzie mają wpływ na swoje środowisko pracy, ich wydajność i samopoczucie znacznie się poprawiają. Może to oznaczać możliwość spersonalizowania swojego stałego biurka lub boksu. Może to również oznaczać możliwość znalezienia najbardziej odpowiedniego miejsca do pracy bez konieczności uzyskania zgody kolegów lub szefów. Dobrą praktyką dla kierowników obiektów i przedstawicieli działów kadr jest zadawanie sobie pytania, czy wydaje się, że pracownicy mają władzę nad swoimi miejscami pracy. Jeśli tak nie jest, kandydaci na pracowników mogą mieć wrażenie, że pracownicy przebywający w biurze nie mają wpływu na swoją pracę – co nie wygląda dobrze.
Projektowanie dla osiągnięcia celu, a nie tylko dla ustanowienia wizerunku
Wymyślne biura pokazane na stronach internetowych takich jak Office Snapshots wyglądają całkiem wykwintnie. Jednak bez celu, który stoi za projektem, stają się one drogimi projektami wynikającymi z próżności. Projektowanie powinno być zawsze przemyślane, celowe i korzystne dla wszystkich zaangażowanych.
To nie dotyczy tylko biur
Wiele wysiłku wkłada się w projektowanie obiektów handlowych i hotelowych, aby zapewnić klientom doskonałe wrażenia. Łatwo jednak zapomnieć, że przestrzenie za kulisami to także miejsca pracy. Ich projekt jest tak samo ważny dla dobrego samopoczucia i produktywności, jak w przypadku przestrzeni zewnętrznych. Prezentowanie klientom doskonałego wizerunku jest o wiele łatwiejsze, jeśli pracownicy dobrze czują się w swoim środowisku pracy, wykonując swoje obowiązki.
Chcesz dowiedzieć się więcej o przyszłości projektowania biur? Zaznacz datę w kalendarzu, ponieważ przygotowujemy się do wydania oficjalnego raportu Office Design Trends of 2020! Dostępny od 21 listopada!
W międzyczasie pobierz raport “Trendy w projektowaniu biur w 2019 r, dostępny TUTAJ.
Dodaj komentarz